REGULI DE ZBOR LA VEDERE

Zborurile VFR cu aeronavele ultrausoare nemotorizate se executata in conditii de vizibilitate, distanta fata de nori (300m vertical), in spatiul de clasa G (pana la 3050m AMSL)

1 Regulile pentru efectuarea zborului la vedere (VFR)  se aplica:

a) ziua si / sau noaptea in conditii VMC, specificate in tabelul 3-1 din RACR 3.090

b) numai inafara caiilor aeriene si minimum 1000ft (300 m ) sub cel mai de jos nivel publicat al acestora

c) aeronavelor neechipate pentru zborul IFR sau ala caror echipaj nu poseda calificarea profesionala corespunzatoare zborului IFR

Un zbor VFR nu va fi efectuat :

1 Deasupra zonelor dens populate ale metropolelor, oraselor, sau alte asezari sau peste o adunare de persoane in aer liber la o inaltime mai mica de 300 m (1000 ft ) peste cel mai inalt obstacol aflat intr.-o suprafata cu raza de 600 m masurata de la aeronava

 

Conform HG 859 din 18 Septembrie 2021, privind autorizarea zborurilor in spatiul aerian national.

Conform noi reglementari este necesara depunerea unui plan de zbor pentru activitatile de zbor VFR desfasurate in spatiul G necontrolat,

Zborul VFR al unei aeronave civile, executat în întregime într-o zonă de spațiu aerian de clasa G, se consideră autorizat dacă aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terților, iar pentru zborul respectiv operatorul aeronavei a depus un plan de zbor.  Aceasta informare poate fi efectuată de operatorul aeronavei direct sau prin reprezentanți autorizați, pentru un zbor, o serie de zboruri ori pentru perioade determinate de timp, și va conține:
a) tipul aeronavei (numărul și tipul aeronavelor în cazul zborului în formație);
b) înmatricularea/identificarea aeronavei (in cazul parapantelor si deltaplanelor nu este cazul)
c) operatorul aeronavei/numele pilotului comandant;
d) traiectul sau zona de zbor, coordonate GPS
e) nivelul sau înălțimea de zbor;
f) ora estimată pentru decolare și aterizare (ora primei decolări și a ultimei aterizări pentru zborul în formație).
Informarea cu cel puțin 30 de minute înainte de ora prevăzută pentru decolare sau începerea activității de zbor, prin unul dintre următoarele canale de
comunicații: Orice modificare asupra celor trasnsmise de mai sus se anunta autorizatilor, deasemenea si terminarea planului de zbor

Acest plan de zbor se poate depune online dupa ce va inregistrati pe platfoma ROMATSA https://flightplan.romatsa.ro sau telefonic la ARO Briefing Bucuresti Otopeni la urmatoarele numere din AIP Romania pct2.4:
+40 (0) 212 032 122;
+40 (0) 212 032 127;
+40 (0) 213 114 315;
+40 (0) 213 114 316;

 

Pentru Zborurile XC, orice planificare de zbor incepe cu consultarea hartii aeronautice (hartile VFR), Important de verificat daca zborul planificat urmeaza sa intersecteze:  CTR-uri, TMA-uri, cai aeriene cu limite sub FL 100 deorece sunt zone controlate (Spatiu de clasa C).

Deasemenea se verifica daca zonele care urmeaza a fi tranzitate sa nu fie zone resctrictionate, periculoase si spatii aeriene activate printr-un NOTAM publicat pe pagina de web AIS, http://www.aisro.ro/ la sectiunea Navigation - Navigations warnings.  Se completeaza perioada (dupa formatul zzllaaoomm - zi,luna,an,ora,minut) si nivelul de zbor (ex: FL: 000  si FL: 100).

Obs:
Zborurile în porțiunile de spațiu aerian rezervat, segregat sau în zonele restricționate:
(1) Zborurile prevăzute la lit. E, executate în spațiul aerian național, cu excepția spațiului de clasă G, pot fi efectuate numai în condițiile solicitării și obținerii unei autorizații din partea entității care efectuează controlul traficului aerian în zonele respective.
(2) Pentru efectuarea unui zbor într-o porțiune de spațiu aerian rezervat/segregat sau într-o zonă restricționată, situate în spațiul aerian de clasă G, operatorul aeronavei va solicita o autorizare din partea entității care a făcut rezervarea zonei respective ori a impus utilizarea exclusivă sau restricționarea
porțiunii respective de spațiu aerian.

(3) Accesul traficului aerian general dupa regulile de zbor la vedere in interiorul spatiului aerian de clasa C este permis numai

- in conformitate cu o autorizare emisa de o unitate de control a traficului aerian ( autorizare ATC )

- aeronavelor echipate cu echipamente de radio comunicatie aer – sol in banda de frecvente foarte inalte ( VHF ) pentru realizarea comunicatiei cu unitatile de control ale traficului aerian si transponder operational in mod C Indeplinirea acestor conditii intra in responsabilitaatea operatorului.

(4) In functie de traficul aerian din zona proprie de responsabilitate si in perioade de timp determinate , unitatile de control a traficului aerian de aerodrom pot aproba operarea unor aeronave care zboara dupa regulile zborului la vederefara a fi echipate cu transponder